گروه آموزش هنر مدارس بروجرد

هنر برتر از گوهر آمد پدید

گروه آموزش هنر مدارس بروجرد

هنر برتر از گوهر آمد پدید

یادداشت های یک معلم هنر

به نام زیبای زیبایی آفرین 

فرزند هنرباش نه فرزند پدر        که هنر زنده  کند  نا م پدر 

    درجامعه ی ما امروزه کمتر شاهد این امرهستیم که اولیا دانش آموزان برای دروسی مانند هنر اهمیت خاصی قایل باشند ،هر چند که به ظاهر این چنین نیست . معمولا با ژستی روشن فکر مآبانه در مورد درس هنر صحبت می کنیم ،اما در عمل  به طور کلی تغییر موضع می دهیم ، به عنوان مثال بارها با این مورد مواجه  بوده ام که ازدانش آموز پرسیده می شود ، که چراتمرین های هنررا انجام نداده ای ؟  متاسفانه در پاسخ عنوان می کند : هر وقت می خواهم کار هنری کنم ، مادر یا پدرم می گویند : (مگر شما درس نداری؟ !) واورا ملزم کرده اند که به سراغ دروس اصلی  برود ! . نا گفته پیداست که در بحث ارزشیابی هم ، همیشه معلمان وظیفه شناس ، زیر تیغ انتقاد شدید اولیا دانش آموزان قرار می گیرند، وهمواره عنوان می شود که : فرزند من در دروس اصلی! نمره ی بالا گرفته وشما نمره ی هنر او را پایین داده اید ! ... وباز هم همان دعوای قدیمی که دانش آموز نمره ی خوب را خودش می گیرد و نمره ی بد را معلم به او می دهد ! برگردیم به اصل موضوع ، ناگفته پیداست که درس هنرو دروس وابسته به آن نقش تعیین کننده ای در پرورش استعداد دانش آموزان در سایر دروس دارند . مثلا تاکید بردقت در انجام کار ، استفاده نکردن از پاک کن موقع نقاشی و خوشنویسی  ، درست به دست گرفتن قلم و... می تواند تاثیری مستقیم برروند یادگیری دروس دیگر داشته باشد . 

- دانش آموزی که در کشیدن نقاشی اجازه استفاده از پاک کن را ندارد،          می آموزد که بایددقت بیشتری به خرج دهد .  

- دانش آموزی که موقع نقاشی کشیدن اجازه استفاده از خط کش را ندارد،       می آموزد که تمرکز کردن یعنی چه و... 

آیااین هااهداف مهمی برای آموزش هنرنیست ؟

ادامه مطلب ...