گروه آموزش هنر مدارس بروجرد

هنر برتر از گوهر آمد پدید

گروه آموزش هنر مدارس بروجرد

هنر برتر از گوهر آمد پدید

چگونه یک نشریه دیواری تهیه کنیم



چگونه یک نشریه دیواری دانش آموزی تهیه کنیم؟



 نشریه  دیواری دانش آموزی برای مسابقات فرهنگی هنری

هر تیم  نشریه دیواری می توانند از  دانش آموزان علاقه مند  با مسئولیتهایی  زیر تشکیل شود:

برای مسابقات فرهنگی هنری حداکثر سه نفر برای  تیم نشریه  معرفی می شوند.:

 

 

تعریف

     نشریه دیواری اثری است فرهنگی و هنری که توسط گروه مشخص و محدودی (2 -  3 نفر) از دانش آموزان به منظور خبررسانی  و انعکاس افکار، عقاید، دیدگاه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افراد و گروه ها و نیز بیان واقعیت ها و انتقال مفاهیم اساسی تهیه و تنظیم می گردد. این اثر به صورت دست نویس بوده و لزوماً هر یک از اعضای گروه در تعامل سازنده با همدیگر و به فراخور استعدادها و توانایی ها و علائق خود، مسئولیتی را عهده دار می شوند. این مسابقه تا مرحله استان می باشد

ضوابط و ویژگی های تهیه ی نشریه دیواری(گروهی)

1-     نشریه ی دیواری در  مقوای مخصوص نشریه با   ابعاد  صد در هفتاد سانتی متر و با فاصله ی مناسب خطوط برای نوشتن مطالب (5/1 سانتی متر) تهیه می شود. استفاده از یونولیت، چوب یا طرح هایی که حمل و نقل و جابجایی اثر را با مشکل مواجه می کند، مجاز نیست همچنین اعضای گروه باید از کاغذ نازک استفاده نکنند.

2-       تهیه ی نشریه ی دیواری به صورت برجسته(فوم)، چند برگ(به صورت مجلات مختلف) و به هر روش دیگری غیر از روش متعارف، باعث حذف آن از دور مسابقه خواهد شد.

3-       کادربندی نشریه باید با توجه به عناوین ستون های مختلف و بر اساس اولویت و مبانی روزنامه نگاری صورت گیرد.

4-       اعضای هر گروه حداقل 2 و حداکثر 3 نفر می باشد. آثاری که به صورت انفرادی یا با حضور اعضایی بیش از حد معمول تهیه و ارسال گردد از دور مسابقه حذف خواهند شد.

5-      این مسابقه ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی،(پایه چهارم و پنجم) و راهنمایی و متوسطه است. مسابقه دانش آموزان ابتدایی در سطح منطقه، راهنمایی در سطح استان و متوسطه در سطح کشور پایان خواهد یافت.

6-     نشریه دیواری از نظر نوع، هدف و این که عمده مطالب آن حول چه محوری متمرکز شده باشند، متفاوتند، لیکن در این مسابقه، منظور نشریه روزنامه ای است که پیرامون «موضوعی خاص» تهیه شده و عمده مطالب و محور اساسی آن در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مناسبت های خاص باشد.

7-       ذکر منابع و مآخذ کلیه ی مطالب مندرج در نشریه الزامی می باشد، مطالب فاقد چنین خصوصیتی از درجه ی اعتبار ساقط است و به تناسب از امتیازات مربوط کسر خواهد شد.

8-     به روز بودن، جدید بودن، مفید و مؤثر بودن مطالب، امتیاز بیش تری خواهد داشت. لذا باید از آوردن مطالب تکراری کم اهمیت، غیرعلمی و غیرمرتبط با موضوع مسابقه خودداری شود.

9-     از نقل مستقیم مطالب، کپی برداری، استفاده از طرح ها و جداول آماده و مربوط به دیگران جداً خودداری شود. در غیر این صورت امتیازی کسب نخواهد کرد. سعی شود مطالب به صورت غیرمستقیم و با قلم نویسنده و تهیه کننده نوشته شود.

10-    به نشریات غیرمرتبط با موضوع، ستون های اضافی و مطالب غیرضروری هیچ گونه امتیازی تعلق نخواهد گرفت.

11-     همه نشریات باید از طریق سلفون یا نایلون به نحو مناسبی پوشش داده شوند تا در نقل و انتقالات صدمه نبینند.

12-    اعضای هر نشریه باید از یک نفر استاد راهنما استفاده کنند و مشخصات وی در شناسنامه نشریه قید شود. این شخص می تواند، کتابدار، مدیرمدرسه، یکی از دبیران و ... باشد.

عناوین و سرفصل های مسابقه

     نشریه ی دیواری دارای ستون های متعددی است، در هر ستون موضوعات معین و با عناوین مشخص درج خواهد شد که عبارتند از:

توضیحات محتوایی بعضی از سرفصل ها

1- شناسنامه:

الف) عنوان نشریه: یک نام مناسب برای نشریه انتخاب و در جای مناسب(معمولاً بالا یا وسط صفحه) درج می گردد. این نام باید معنادار بوده و با موضوع نشریه مطابقت داشته باشد و حداکثر بیش از سه کلمه یا به عبارتی دیگر طولانی نباشد.

ب) موضوع: محتوا در نشریه، معمولاً در رابطه با مسایل فرهنگی، اجتماعی، دینی، تاریخی و ...است. مثلاً اگر نشریه در رابطه با اتحاد مسلمانان جهان، جهاد، امربه معروف و نهی ازمنکر یا روابط اجتماعی باشد؛ این موضوع باید دقیقاً در راستای عنوان انتخابی باشد و در شناسنامه نیز به طور مشخص قید گردد.

ج) نام گروه: به تناسب موضوع نشریه و علاقه ی افراد، نامی مناسب، انتخاب و در محل مربوط درج  گردد.

د) مشخصات اعضای گروه: نام و نام خانوادگی تمامی افراد، نوع فعالیت در نشریه، استان، محل تحصیل(مدرسه، منطقه) و محل سکونت کلیه ی دانش آموزان با خط  خوانا قید می گردد. 

2- حدیث کوتاه و یک موضوع قرآنی:

     اعضای گروه باید حدیث معتبر و مستندی را از منابع موثق انتخاب کرده و با ترجمه ی روا، درباره محتوا و موضوع اصلی نشریه نوشته و یک موضوع قرآنی متناسب با موضوع نشریه را نقل کنند. این موضوع باید مکمل حدیث باشد و پیام آن را به طور اخص و روشن تر به مخاطبان منتقل نماید.

3- سرمقاله:

     همان طور که از عنوان آن پیداست، سرمقاله، حکم مقدمه ی یک کتاب را دارد، نویسندگان و اعضای گروه با آوردن سرمقاله، هدف خود را از تهیه ی نشریهبیان و موضوع خاصی  را که در آن زمان، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است تحلیل نموده و به عنوان مقدمه یا سرمقاله بیاورند.

4- آشنایی با واژه ها:

     اعضای گروه می توانند یک واژه یا اصطلاح آموزشی، تربیتی، فرهنگی و هنری را که با موضوع نشریه مرتبط است انتخاب کرده و ضمن اشاره به معنی یا معانی لغوی آن، پیرامون اصطلاح مورد نظر توضیحات لازم را ارائه نمایند. این واژه ها باید به تناسب گروه سنی انتخاب و درج شود.

5- رویداد(واقعه فرهنگی هنری)

     وقایع و رویدادهای مهم فرهنگی هنری جالبی که دارای پیام و معنی مشخص و معینی است و می تواند یک الگو و ارزشی را معرفی کند یا عبرت آموز باشد، برای این بخش مفید خواهد بود.

6- آیا شنیده اید:

     خبرها و مسایل فرهنگی هنری  که در گذشته اتفاق افتاده یا پیش بینی هایی که صورت گرفته و حوادث در حال وقوع یا موضوعات مهمی که در حال جریان است، شگفتی هایی که در جهان وجود دارد، خصوصیات و علائق برخی از شخصیت ها  و تحقیقات  بسیار مهمی که تأثیر شگرفی بر زندگی مردم گذاشته اند از جمله مواردی است که میتواند در این بخش بیاید.

 7- از زندگی بزرگان بیاموزیم:

     نحوه ی زندگی فرزانگان و رهبران برجسته ی دنیا، اعم از مذهبی، فرهنگی، هنری، تاریخی،سیاسی و اجتماعی که می تواند آن شخصیت را به عنوان الگو و نمونه بارزی از یک انسان سالم معرفی نماید و ارزش ها و معیارهای دقیق زندگی را القا کند، از موضوعات مناسبی است که می تواند برای این قسمت در نظر گرفته شود. این امر به دلیل خصوصیات الگوپذیری انسان به خصوص قشر جوان و نوجوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ضمن این که آموزش غیرمستقیم را نیز در دل خود دارد.

8- معرفی کتاب:

     یک کتاب چاپ جدید و دارای پیام مهم و مرتبط با موضوع نشریه، انتخاب و بعد از خواندن دقیق و یاداشت برداری، خلاصه ای از آن به زبان ساده و روان در این ستون آورده می شود. کتاب نیز باید مناسب گروه سنی دانش آموزان بوده و از نظر محتوا  مساله دار نباشد.

9- معرفی شاعر یا نویسنده:

     اعضای گروه باید یک شاعر یا نویسنده را معرفی و به بعضی از آثار وی اشاره کنند و ویژگی منحصر به فرد و برجسته ی او و تأثیراتش را در جامعه مورد بررسی قرار داده و به طور خلاصه معرفی نمایند.

10- معرفی یک کتابخانه محل زندگی:

     اعضای گروه ضمن بررسی  در اطراف محل زندگی خود، بهترین کتابخانه را شناسایی و معرفی کنند. ویژگی های کتابخانه، نوع خدمات، مخاطبان  و میزان استقبال آن ها از کتابخانه و ... مواردی است که باید به آن اشاره شود.

11- جدول:

     محتوای جدول باید متناسب با موضوع نشریه و دارای پیام باشد. کپی برداری از جدول نشریات و ... باعث حذف نشریه از دور مسابقات می شود


فرم داوری نشریه دیواری

عنوان اثر :

نام و نام خانوادگی صاحب اثر :                        استان :                           شهرستان/ منطقه/ ناحیه :

دانش‌آموز: پایه تحصیلی :                                    دوره تحصیلی :                         نام آموزشگاه :

 

ردیف

عناوین و ملاک‌های داوری

حداکثر امتیاز

امتیاز کسب شده

ملاحظات

1

عنوان مناسب

2

 

 

2

طراحی مناسب

4

 

 

3

صفحه آرایی

4

 

 

4

خلاقیت و نوآوری در تهیه نشریه، از نظر ظاهری و محتوا

6

 

 

5

خوشنویسی و زیبایی سرفصل‌ها

4

 

 

6

شناسنامه (درج مشخصات کامل اعضای گروه، مدرسه، منطقه و استان، نام نشریه، نام گروه و ....)

3

 

 

7

از زندگی بزرگان بیاموزیم

5

 

 

8

جدول با محتوای سئوالات فرهنگی و هنری

5

 

 

9

سرمقاله

10

 

 

10

یک رویداد فرهنگی، هنری

5

 

 

11

معرفی یک کتاب (تازه‌های نشر)

5

 

 

12

معرفی یک شاعر یا نویسنده

5

 

 

13

معرفی یک کتابخانه محل زندگی

5

 

 

14

درج یک موضوع قرآنی و حدیث کوتاه در ارتباط با موضوع نشریه

5

 

 

15

آشنایی با یک واژه آموزشی یا تربیتی یا فرهنگی هنری

5

 

 

16

آیا شنیده اید؟ (در موضوع فرهنگی هنری)

2

 

 

17

مصاحبه کوتاه با یک دانش آموز برگزیده فرهنگی هنری

5

 

 

18

غنای محتوایی نشریه در همه موارد

10

 

 

19

ارجاعات دقیق مطالب هر قسمت، ذیل همان قسمت

5

 

 

20

نحوه نگارش، سادگی،‌روائی و رعایت اصول نگارش

5

 

 

 جمع کل

100

 

 

     

  


1. در ارزشیابی محتوای خوب، خلاقیت و نوآوری و به روز بودن موضوع فقط ملاحظه ستون‌های شماره 2، 3، 8 ، 10 و 11 کافی است.

2. در هر ستون ذکر منابع و مآخذ ضروری است. در غیر این صورت امتیاز کسر خواهد شد.



1- سردبیر

2- دستیار سردبیر

3- نویسنده  (مقاله  یا سرمقاله که می تواند همان سردبیر باشد)

4- خبرنگار (مصاحبه و تهیه گزارش و خبر ، عکاسی در صورت نیاز ...)

5- خوشنویس (نویسنده متن اطلاعات گردآوری شده، می تواند  فرد خوش خط تر تیم باشد)

6- طراح و گرافیست یا  صفحه آرایی به همراه طراحی و دیزاین  کل نشریه

( کادر بندی ، تهیه لوگو ، حاشیه نگاری ، تذهیب ، کار اسلیمی ...) کاریکاتور در صورت نیاز

7- تقسیم آیتم های گوناگون به اعضا، با توجه به علاقه و توانایی افراد



نظرات 2 + ارسال نظر
اتنا دوشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 19:55

میسیییی

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 16 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 21:14

کاش عکس واصهی از روزنامه دیواری ها میگذاشتید تا ماهم درس کنیم

یکی از دلایلش اینه که الگو برداری کار خوبی نیست.و فکر نو ارزش بیشتری دارد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد