گروه آموزش هنر مدارس بروجرد

هنر برتر از گوهر آمد پدید

گروه آموزش هنر مدارس بروجرد

هنر برتر از گوهر آمد پدید

جلسه کارگاهی گرو ه هنر شماره 3


بایاری خدا سومین جلسه کارگاهی گروه هنر در تاریخ روز شنبه 1392/12/3 راس ساعت 17:30 در محل مدرسه شاهد پسران (متوسطه اول) برگزار خواهد شد


موضوع اصلی جلسه : خوشنویسی



همکاران عزیز لطفاً وسایل خوشنویسی همراه داشته باشند

آموزش سرود در مدرسه

مراحل تمرین سرود:




1. انتخاب اعضای گروه سرود با برگزاری آزمون تست صدا، روخوانی، نغمه خوانی ودرنظرگرفتن هوش و استعداد دانش­آموز و از همه مهمتر علاقه­مندی آنها به شرکت درگروه سرود.


2. انتخاب مکان تمرین مناسب و استفاده از یک سیستم صوتی با کیفیت و قوی که صدای موسیقی با کیفیت مطلوب پخش شود.


3. انتخاب یا سفارش شعر مناسب


4. انتخاب یا سفارش ساخت آهنگ مناسب بر اساس شعر.


5. تمرینات اولیه بیان و صدا: به منظور استفاده کامل از صدای تک تک اعضاء در طی چند مرحله می­توان صدا را تقویت کرد، تمرین­های بیان مانند روخوانی صحیح و بلند شعرهای کتب درسی، بیان حروف و هجاهای بلند مانند «آ ، اَ ، اِ ، اُ، او ، ای» تمرین کلمات هجادار؛ تک خوانی اشعار و یا خواندن آهنگ­هایی که از رادیو و تلویزیون پخش می­شود.


6. خواندن شعر سرود به صورت ساده و بدون آهنگ و تکرار ان که نهایتاً باعث تسلط دانش آموزان بر شعر می­شود، همچنین معنا کردن شعر به زبان ساده و بیان هدف و موضوع شعر توسط مربی.


7. پخش سرود با یک سیستم صوتی قوی خصوصاً قسمت با کلام. ( چندین بار تکرار شود)


8. سرود را به چند قطعه تقسیم کنید.( مثل قطعه 1 و 2 و 3...)


قطعه اول را چندین بار تمرین کنید و پس از تسلط کامل گروه در خواندن این قطعه  به ترتیب به سراغ قطعات دیگر بروید.


9. گروه را به دسته­های 2 یا 3 نفری تقسیم کنید و هر گروه به دفعات سرود را در حضور بقیه اعضای اجرا کنند. این تمرین با 2 هدف انجام می شود:

الف ) مشخص شدن صدای ناهماهنگ (فالش).

ب) ایجاد اعتماد به نفس در تک تک اعضا.


10. استراحت کوتاه 5 دقیقه­ای در بین تمرین و ایجاد فضایی شاد و با نشاط در جلسات تمرین.


11. نظر دانش آموزان و  اعضای را در باره­ی شعر و آهنگ و نحوه­ی تمرینات جویا شوید.


12. ضبط سرود در حین تمرین و پخش آن می­تواند نکات مهمی را در باره­ی آن به دانش­آموزان و مربی گوشزد کند و معایب و محاسن برای ایشان آشکارتر خواهد بود.


13. اگر استفاده از فرم­های حرکتی به اصل خوانندگی گروه لطمه می­زند، حتماً از بکارگیری آن خودداری کنید واکیداً استفاده نشود.


14. در آرایش و چیدن گروه دقت کافی به عمل آورید تا هم  تصویر زیبایی از گروه در ذهن بیننده به وجودآید و هم صدای مناسب در تمام نقاط سالن به شنونده منتقل شود.


15. در صورتی که مربی بخواهد در تمرین و اجرا نقش رهبری را ایفا کند، لازم است علایم قراردادی و رهبری و سایر موارد مربوط به رهبری را به طور دقیق به اعضای گروه توضیح دهد.


16. تمرینات به صورت ایستاده انجام شود زیرا سیستم تنفسی راحت­تر عمل می­کند.


17. قبل از اجرای اصلی یک یا چند نوبت سرود را در حضور معلمان و دانش­آموزان دیگر  اجرا کنید تا اعتماد به نفس در گروه تقویت شود و در زمان اجرای برنامه اصلی، گروه دچار استرس و فشار روحی نشود.


18. درزمان­اجرا از دخالت دیگران که در مجموعه­ی گروهی شما نیستند، جلوگیری کنید.


19. قبل از اجرا، مربی در سالن حضور داشته و کلیه شراط سالن ( صدا ، نور، ... ) را کنترل کند.


20. نحوه­ی ورود و خروج و ایستادن را که می تواند تأثیرات متفاوتی بر روی بیننده بگذارد، تمرین کنید...


جور دیگر باید دید


حدس بزنید اینجا کجاست؟؟؟




عکس از سید وحید گودرزی

موسیقی

" اثرموسیقی بر روی حیوانات"

موسیقی نوای دلنشینی است که بر روی همه موجودات تأثیر دارد . در طبیعت همه مخلوقات الهی نوعی موسیقی دارند . جریان آب بر رودخانه ،  دریا و  صدای آواز پرندگان همه نوایی آرام بخش دارند .  گذشته از این که خود مخلوقات دارای موسیقی خاصی هستند، از نواهای دیگر نیز متأثر می شوند.


"عنکبوت و موسیقی"

وقتی موسیقی نواخته شود ، عنکبوت از تارتنیدن باز می ماند . " میشله" نویسنده معروف فرانسوی نقل می کند که جوان هنرمندی که اغلب ساعات روز را به نواختن ویولون در اطاق خود می گذارنید  ، روزی مشاهده می کند روی دستش که آرشه گرفته عنکبوتی سراپا به نوای ویولون گوش داده و بی حرکت ایستاده است.

همچنین فردی که دراتاق مشغول نواختن نی لبک بود ،  رو به روی او بر روی دیوار اتاق عنکبوتی تارمی تنید . هنگامی که صدای نی لبک را شنید از تارتنیدن باز ایستاد و بی حرکت ماند .

 

"تاثیر موسیقی بر سگ"

" توسگانینی" موسیقی دان شهیرایتالیایی می گوید تاثیرموسیقی درسگها بسیار شدید می باشد و هنگامی که قطعات معروف موسیقی را می شنود ، گوشهای خود را تیز کرده و حالت حمله به اشخاص بیگانه را به خود می گیرند.


"گرگ و موسیقی"

گرگ برعکس سگ بی اندازه از موسیقی  متاذی و فراری است . به همین جهت در بسیاری از دهستانهای روسیه زارعین و کشاورزان برای بیرون کردن دسته گرگها از دهکده، آلات موسیقی  را به صدا درآورده و گرگها را از حوالی دهکده فراری می دهند.

 

"خرس و موسیقی"

بسیاری از شکارچیان خرس، در آفریقا و آمریکا با نواختن فلوت این حیوان را دستگیر می سازند . بدین ترتیب که خود را درمعبر خرس قرار می دهند وهنگامی که این حیوان نزدیک می شود، فلوت را به صدا در می آورند. خرس ازشنیدن صدای فلوت ، تعادل خود را از دست می دهد و روی پا و دست چپ خود بلند می شود و فوراً آن حیوان را به دام می اندازند.

 

" فیل و موسیقی"

فیل ازشنیدن نوای موسیقی متاثر و یا مسرورمی گردد .  به همین جهت است که در سیرکها تا ارکستر به صدا در نیاید فیلهاعملیات اعجاب انگیز خود را نشان نمی دهند.

 

"اثر موسیقی برشیر"

شیر با شنیدن موسیقی بی حرکت می شود . یکی از نقاشان فرانسوی برای این که از شیرهای باغ وحش پاریس نقاشی کند ، ارکستری را استخدام نمود . آنها با نواختن، شیرها را مدتی بی حرکت نگاه می داشتند و به این وسیله نقاش مزبورمی توانست از شیرها تابلویی تهیه کند.

 

"ماهی و موسیقی"

به طوری که در حوضچه های شیشه ای آزمایش شده  ، هنگامی که آهنگ فلوت یا ویولون منعکس شود ،  ماهیهای شناور در آن حوضچه ها هم از حرکت ایستاده و در وسط آب توجه خود را به شنیدن موسیقی معطوف می دارند.

 

" مرغ و موسیقی

"یکی از دانشمندان حیوان شناس آلمان که از موسیقی نیز سر رشته دارد . آهنگی ساخته که با نواختن آن، مرغها زودتر از موعد معین  تخم گذاری را آغاز می کنند.

 

" سوت بلبلی و کبوتر"

کبوتر بازان برای دستگیر کردن کبوتر دیگران، اشخاصی که می توانند با دهان و کمک دو انگشت " سوت ممتد" بزنند را استخدام می کنند ، یا خود آن را می آموزند و هنگامی که کبوترها در پروازند و یا لب بام نشسته اند" سوت بلبلی" می زنند ؛ در نتیجه به کبوتران حالت رخوت و سستی دست می دهد و قدرت پرواز از آنها سلب می گردد . لذا به زمین می نشینند و یا از جای خود بر نمی خیزند و شخص دیگری که منتظر چنین فرصتی است آنها را دستگیر می کند.

کبوتر بازان به کسانی که می توانند سوت ممتد بکشند " بلبل" می گویند . نتیجه این که چون " سوت بلبلی" یک نوع موسیقی است ، در ساختمان بدن کبوتر تاثیر سوء می گذارد و غدد داخلی را از وظایف خود باز می دارد . کبوتر از حرکت باز می ماند و در نتیجه طعمه دیگران می گردد