چگونه از نوارهای آموزشی استفاده کنیم ؟
برای استفاده از نوار ،ابتدا لازم است دانش آموزان بدانند که در کلا س هنر، به سرود گوش می کنند ، در سکوت به نوار گوش کنند وسپس با آن همراهی کنند ودرباره آن حرف بزنند و بگویند که جه صداهایی را در آن شنیده اند . معلم باید این موارد را به گونه ای با همدلی وصمیمیت هدایت کند که همگی مشتاق
مشارکت دراجرای آن باشند . سپس ، جریان (( فعالیت های یادگیری ))شکل می گیرد .توجه داشته باشید که از دانش آموزان ضعیف تر نباید در حضور هم کلاسی هایشان ایراد بگیرید بلکه باید به طور فردی ، در زنگ های تفریح یا هنگام گردش علمی ، برای افزایش دقت گوش کردن وایجاد ذوق در این گونه دانش آموزان تلاش کنید .
چگونه از نوارهای آموزشی استفاده کنیم ؟
برای استفاده از نوار ،ابتدا لازم است دانش آموزان بدانند که در کلا س هنر، به سرود گوش می کنند ، در سکوت به نوار گوش کنند وسپس با آن همراهی کنند ودرباره آن حرف بزنند و بگویند که جه صداهایی را در آن شنیده اند . معلم باید این موارد را به گونه ای با همدلی وصمیمیت هدایت کند که همگی مشتاق
مشارکت دراجرای آن باشند . سپس ، جریان (( فعالیت های یادگیری ))شکل می گیرد .توجه داشته باشید که از دانش آموزان ضعیف تر نباید در حضور هم کلاسی هایشان ایراد بگیرید بلکه باید به طور فردی ، در زنگ های تفریح یا هنگام گردش علمی ، برای افزایش دقت گوش کردن وایجاد ذوق در این گونه دانش آموزان تلاش کنید .
مراحل اجرای نوارهای با هم بخوانیم
1- دانش آموزان را برای سکوت ، آرامش وگوش دادن آماده کنید .
2- هنگامی که آن ها برای گوش دادن آماده شدند ، سرود با کلام را برای آن ها پخش کنید ودر صورت لزوم آن را چند بار تکرار کنید . هر موقع کلاس ساکت نبود ، نوار را خاموش کنید .
3- پس از تمام شدن یک سرود ، ضبط صوت را خاموش کنید وبرای درست خواندن سرود یا قطعه ی کوچکی از آن ، بین بچه ها مسابقه بگذارید . می توانید شعر را روی تخته ی کلاس بنویسید تا دانش آموزان هنگام خواندن ، از آن کمک بگیرند . از آن ها بخواهید در داوری برای انتخاب بهترین مجری آن سرود ، مشارکت کنند .
4- از دانش آموزان بخواهید سرودی را که شنیده اند ، بخوانند وهمراه با خواندن کف بزنند یا با دست روی میز ضربه بزنند یا پای خود را به آرامی بر زمین بکوبند .
5- نوار بدون کلام را پخش کنید تا دانش آموزان سرود را با آن بخوانند .
6- همان سرود را با سرعتی کمتر از حد طبیعی آن بخوانید وهمراه آن ، با انگشت یا مداد روی میز بزنید . ابتدا همراه با دانش آموزان وسپس به تنهایی ، روی میز بزنید واز آن ها بخواهید که سرود را با آهنگی که شما می زنید بخوانند .
7- سرعت ضربه های روی میز را به آرامی زیاد کنید واز دانش آموزان بخواهید متناسب با آهنگی که شما می زنید ، سرود را تندتر بخوانند .