گروه آموزش هنر مدارس بروجرد

هنر برتر از گوهر آمد پدید

گروه آموزش هنر مدارس بروجرد

هنر برتر از گوهر آمد پدید

عرض تسلیت


بقا مختص ذات اوست


دوست دانشمند و همکار عزیز 


جناب آقای عباس گودرزی



ما را در غم فقدان برادر بزرگوارتان


 شریک بدانید

 

همکاران شما در گروه هنر مدارس بروجرد

برگزیده گان مسابقات فرهنگی هنری شهرستان ، مرحله استانی

نتایج نهایی سی ویکمین دوره مسابقات فرهنگی  وهنری،پرسش مهردانش آموزان وفرهنگیان

سال تحصیلی 92/91شهرستان بروجرد

ردیف

نام ونام خانوادگی

رشته / گرایش

آموزشگاه

رتبه استانی

جنسیت

دوره تحصیلی

1

سهیلا بیرانوند

فرش

سمیه

سوم

دختر

متوسطه

2

فرزانه گودرزی

قلم زنی

سما

دوم

دختر

متوسطه

3

سیده هدیه ابطحی

منبت کاری

سما

اول

دختر

متوسطه

4

مرضیه  فراشی

قلمزنی

هنرستان مهر

اول

دختر

متوسطه

5

سمیرا توکلی فرد

سفال

هنرستان مهر

اول

دختر

متوسطه

6

شهاب علی بخشی

فرش بافی

دکترشهیدی

سوم

پسر

راهنمایی

7

مهدی  امیدعلی

مشبک کاری

شاهد

اول

پسر

راهنمایی

8

رضا  کردی

فرش بافی

سما

دوم

پسر

متوسطه

9

سیدمهدی  حسینی

سفال

سما

دوم

پسر

متوسطه

10

علیرضا قریب

قلم زنی

سما

اول

پسر

متوسطه

11

نرگس پیرگاله

پته دوزی

ام کلثوم

اول

دختر

راهنمایی

12

مهدی  پیریایی

آبرنگ

دکترشهیدی

سوم

پسر

راهنمایی

13

فرید  فلاحی

نقاشی مدادرنگی

شهیدبهشتی

سوم

پسر

سوم راهنمایی

14

ثمین زاهدی

مطالعه وتحقیق

فرزانگان

اول

دختر

دوم متوسطه

15

فائزه پیریایی

مطالعه وتحقیق

فرزانگان

اول

دختر

دوم متوسطه

16

نوشین ابو طالبی

مطالعه وتحقیق

فرزانگان

اول

دختر

دوم متوسطه

17

فائزه قیطانی

شعر

حکمت

اول

دختر

اول متوسطه

18

فرناز هوشیاری

شعر

فردوس

سوم

دختر

دوم متوسطه

19

زهره حدادی

شعر

سمیه

اول

دختر

سوم متوسطه

20

عطیه زالی

شعر

شاهد

دوم

دختر

چهارم متوسطه

21

رضا حدادی دلاور

شعر

شاهد

اول

پسر

سوم متوسطه

22

محمد خسروبیگی

شعر

علامه طباطبایی

اول

پسر

چهارم متوسطه

23

فاطمه دیناروند

خوشنویسی

فرزانگان

سوم

دختر

سوم راهنمایی

24

فاطمه بهرامی پور

خوشنویسی

انصار

اول

دختر

دوم متوسطه

25

معصومه شفیعیان

خوشنویسی شکسته

فرزانگان

اول

دختر

اول متوسطه

26

پریاامیریاراحمدی

کاریکاتور

فاطمه زهرا

سوم

دختر

اول هنرستان

27

فاطمه صولت پور

نقش فرش

فرزانگان

اول

دختر

دوم متوسطه

28

مسعود  دوست محمدی

طراحی پوستر

علامه حلی

اول

پسر

متوسطه

29

امیررضا  رفیعی

پوستر

امام خمینی 1

دوم

پسر

متوسطه

30

احمد رضاگودرزی

تصویر سازی رایانه

فردوس

اول

پسر

هنرستان

31

مصطفی  سعیدی

مدادرنگی

عبابخش

دوم

پسر

دوم هنرستان

32

هژیر حجتی

طراحی زغال

شهیدبهشتی

اول

پسر

اول متوسطه

33

هما ترکاشوند

قلم فلزی

عماد

دوم

دختر

هنرستان

34

زهرا نصر الهی

رنگ روغن

فرزانگان

دوم

دختر

متوسطه

35

فائزه قیطانی

آبرنگ

حکمت

دوم

دختر

متوسطه

36

ساناز  ملکی

مدادرنگی

ولایت فقیه

دوم

دختر

هنرستان

37

راحیل گودرزی

طراحی با مداد

فرزانگان

اول

دختر

سوم راهنمایی

38

راضیه پیراهن سیاه

آبرنگ

محدثه

اول

دختر

دوم راهنمایی

39

شادان  زندی

مدادرنگی

پردیس

اول

دختر

راهنمایی

40

محمد  رضایی گودرزی

خوشنویسی

اوستا

دوم

پسر

سوم راهنمایی

41

امید یاراحمدی

داستان

چمران

سوم

پسر

دوم راهنمایی

42

پریا بشیری گودرزی

داستان

فرزانگان

سوم

دختر

سوم راهنمایی

43

علی شجاعی

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

44

اکبر فلک دین

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

45

علیرضا روح بخشان

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

46

عرفان مشتاق الائمه

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

47

امیر علی خدادیان

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

48

حسین ترکاشوند

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

49

محمد رضا روزبهانی

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

50

فرهاد شمس بیداری

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

51

عرفان ترابی گودرزی

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

52

عرفان سبزعلی

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

53

علی خانلرزاده

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

54

امیر رضا سپهری فر

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

55

علی ترکاشوند

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

56

محمد خسروی

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

57

امیر محمود گودرزی

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

58

امیر محمدرسولی

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

59

نوید اکبری

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

60

نیکان خرداد

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

61

بارمان مرادی دالوند

سرود

شهیدبهشتی

سوم

پسر

راهنمایی

62

لشنی نیا

نمایش صحنه ای

علوم ومعارف اسلامی

سوم

پسر

متوسطه

63

ابوذر پیرحیاتی

نمایش صحنه ای

علوم ومعارف اسلامی

سوم

پسر

متوسطه

64

محمدرضا روزبهانی

نمایش صحنه ای

علوم ومعارف اسلامی

سوم

پسر

متوسطه

65

امیرحسین عظیمی

نمایش صحنه ای

علوم ومعارف اسلامی

سوم

پسر

متوسطه

66

مصطفی شجاعی

نمایش صحنه ای

علوم ومعارف اسلامی

سوم

پسر

متوسطه

67

مهراب لطفی

نمایش صحنه ای

علوم ومعارف اسلامی

سوم

پسر

متوسطه

68

سعید عیدان

نمایش صحنه ای

علوم ومعارف اسلامی

سوم

پسر

متوسطه

69

صاعب نوذری

نمایش صحنه ای

علوم ومعارف اسلامی

سوم

پسر

متوسطه

70

سیدجواد موسوی

نمایش صحنه ای

علوم ومعارف اسلامی

سوم

پسر

متوسطه

71

ایمان قاسمی

نمایش صحنه ای

علوم ومعارف اسلامی

سوم

پسر

متوسطه

72

مهدی گودرزی

نمایش صحنه ای

علوم ومعارف اسلامی

سوم

پسر

متوسطه

73

فرامرز باقری

نمایش صحنه ای

علوم ومعارف اسلامی

سوم

پسر

متوسطه

74

علی بابایی

نمایش صحنه ای

علوم ومعارف اسلامی

سوم

پسر

متوسطه

75

رضا مهدیان

نمایش صحنه ای

علوم ومعارف اسلامی

سوم

پسر

متوسطه

76

سینا دستام

نمایش صحنه ای

علوم ومعارف اسلامی

سوم

پسر

متوسطه

77

سید پرهام  کوچک

تنبک

شهیدبهشتی

اول

پسر

متوسطه

78

علیر ضا پهلوانی

نوا

سما

اول

پسر

متوسطه

79

علی  راه طی کن

سه تار

ایران صنعت

اول

پسر

هنرستان

80

کسری روشنکار

تنبک

شهیدبهشتی

اول

پسر

راهنمایی

81

کیان عابدینی

سنتور

شهیدبهشتی

اول

پسر

متوسطه

82

فرهاد اشرفی

دف

شهیدبهشتی

اول

پسر

متوسطه

83

سید علی هفده تن

دف

نمونه دولتی ولی عصر

اول

پسر

راهنمایی

84

مبینا چوبکار

سه تار

فرزانگان

اول

دختر

راهنمایی

85

خاطره اکبری

تنبک

فرزانگان

اول

دختر

راهنمایی

86

رایحه  فدایی

سنتور

فرزانگان

اول

دختر

راهنمایی

87

تینا محجوبی

سنتور

فرزانگان

اول

دختر

راهنمایی

88

سارا حق نظری

دف

سما

اول

دختر

متوسطه

89

یاسمن گودرزی

عکاسی دیجیتال

ولایت فقیه

سوم

دختر

هنرستان

90

فائزه پیر یایی

عکاسی دیجیتال

فرزانگان

دوم

دختر

متوسطه

91

محمد رضایی گودرزی

خوشنویسی نستعلیق

اوستا

دوم

پسر

راهنمایی

92

سیناا میرسرداری

رنگ روغن

شهیدبهشتی

دوم

پسر

متوسطه

93

هادی زال زاده

ثلث

راهنمایی شاهد

اول

پسر

کارشناس

94

محمد قربانعلی

پوستر

راهنمایی چمران

اول

مرد

کارشناسی ارشد

95

زهره گودرزی

عکاسی

هنرستان عماد

اول

زن

کاردانی

96

همایون ص هنرور

عکاسی

هنرستان طوسی

سوم

پسر

کارشناسی

97

علی رضا کاویانی

کاریکاتور

اداره

سوم

مرد

کارشناسی

98

غلام عباس  گودرزی

نمایش نامه

بحرالعلوم

اول

مرد

دیپلم

99

محمد رضا روزبهانی

نمایش نامه

علوم ومعارف

اول

مرد

دکترا

100

ژیلا حاتمی

شعر

راهنمایی فرزانگان

اول

زن

لیسانس

101

معصومه گودرزی

شعر

کانون کوثر

اول

زن

فوق دیپلم

102

فرنوش السادات موسوی

شکسته نستعلیق

ولایت فقیه

اول

زن

کارشناس

 

 

 

گروه هنر مدارس راهنمایی، آموزش و پرورش شهرستان بروجرد

آداب و ابزار خوشنویسی قسمت اول

نگاهی به خوشنویسی و آداب و ابزار آن

 


ابزار خوشنویسی

ابزار اصلی این هنر :قلم نی ، مرکب ، دوات لیقه ، کاغذ، قلمتراش و زیر مشقی است. تهیه ابزار خوب همیشه باعث ایجاد هیجان و علاقه در هنر آموز است و وی را به تمرین بیشتر ترغیب میکند لذا در این مبحث از مشخصات لوازم و ابزارهای مناسب جهت تمرین یاد میشود.

مرکب ، دوات و لیقه 

مرکب خوشنویسی مرکب مخصوصی است که به صورت سنتی ساخته میشود بنابراین انواع دیگری که بصورت جوهر برای خودنویس ها و مصارف دیگر ساخته میشوند برای خوشنویسی مناسب نیستند.


امروزه مرکب خوشنویسی به دو صورت پودر و مایع در بازار موجود است. 


برای ساخت مرکب روشهای گوناگونی وجود دارد ولی بهترین شیوه ای که در بین خطاطان رایج است بدین صورت است که ابتدا مقداری دوده (برای رنگ سیاه و انواع کیاهان برای رنگهای دیگر ) رادر آب جوشیده سرد حل کرده و داخل آن زاج سفید ریخته و سپس آنرا با شعله کم میجوشانند؛ سپس آنرا آرام آرام خنک میکنند . این روش ساده ترین روش ساخت مرکب است . البته در بعضی مواقع زعفران ، پوست گردو و ... نیز کاربرد دارد.
برای استفاده بهتر از مرکب آنرا داخل دوات میریزند . دوات ظرف کوچکی است که دارای دهانه گشاد بوده و در داخل آن لیقه که الیاف ابریشم طبیعی است قرار میگیرد . مهمترین خاصیت لیقه تنظیم مقدار مرکب روی نوک قلم نی است .

گفته است : دواتت را نیکو گردان و در حفظ و نگاهداری اش بکوش که دواتها خزینه های ادب و فرهنگ اند. 


جاحظ گوید: اسم لیقه وقتی صدق می کند که آلوده به مرکب و داخل دوات قرار گیرد. 


استادی گفته است: بر عهده کاتب است که لیقه را در هر ماه تجدید کند و در هنگام فراغ از کتابت، در دوات را بگذارد تا از گرد و غبار محفوظ بماند و خط را فاسد و تباه نسازد. 


و بدان جهت مرکب را مداد نامیده اند که قلم را مدد می دهد و کمک می کند و مرکب از آن روی گویند که از اجزاء چندی فراهم آمده است. کلمه مداد به رنگهای دیگر نیز گفته می شود، ولی رنگ سیاه پیوسته در کار کتابت می آید و به رنگهای دیگر گاهگاه احتیاج می افتد.


رنگ سیاه خود درجاتی دارد: 


1- به شدت سیاهی (به عربی حالک) 2- سیاه عادی و معمولی (قاتم) 3- سیاه مایل به خاکستری (دَیجُور) 4- سیاه مایل به سبز یا سیاه طاوسی (مُدهام)
گویند: هیچ رنگی مانند سیاه، بر صفحه کاغذ سفید خوشایند نیست. 


مجنون هراتی سروده است: 


ولی باید به هر چل روز، دانا 


بپالاید دوات خویشتن را 


بشوید پاک و صافی لیقه اش را 


که از وی دور سازد غلّ و غش 


ولیکن کاتبان را در برابر 


دو می باید دوات ای پاک منظر


زبهر آنکه چون پیوسته خواهی 


کتابت راندن از رنگ سیاهی


ضرورت چون کتابت گشت بسیار 


سیاهی را شود غلظت پدیدار 


برای رفع آن بر قول اصحاب 


بباید ریخت در وی اندکی آب 


ولیکن آب در وی چون چکانی 


همان ساعت نوشتن کی توانی 


ضرورت یک زمان باید نهادن 


دواتی دیگر آن گه سرگشادن 


چو این در وقت غلظت بوده باشد 


سیاهیّ دگر آسوده باشد


در این یک نیز باید ریخت آبت

 وزان یک کردن آغاز کتابت 


دوات باید سرگشاده و کم عمق باشد. لیقه عبارت از چند نخ ابریشم تابیده است که به مرکب بیالایند و فایده اش این است که از ریختن و پاشیدن مرکب مانع می شود و مرکب را به اندازه به دَم قلم می دهد. برای خطاطی، مرکبی که در ایران و کشورهای اسلامی بدین منظور می سازند، بهتر از مرکّب های خارجی است .


خوش نوشتن به سه چیز حاصل شود: اول تعلیم استاد، دوم بسیاری مشق، سوم صفای باطن؛ و چنان که خواجه یاقوت علیه الرحمة و الغفران – فرموده که «الخط مخفی فی تعلیم الاستاد و کثرة المشق وصفاء الباطن و ادمان (تمرین مداوم) هر روزه از دست نباید داد که این معنی مُضر است به تخصیص مبتدی را. و عند الملال ترک باید داد.» 

در دانشوران ناصری اشارتی به اهمیت خوشنویسی و لزوم قواعد آمده است: 


اهل خط گویند: هر صنعت و علمی را می توان با عضو ناقص تحصیل کرد الّا خط که در آن باید تمام اعضا از چشم و گوش و دست و پابی عیب باشد، و مزاج معتدل و عقل کامل و اسباب جمع. چون با کوری توان در علم کامل (شد) و هم با کری و بعض از عیوب اعضا توان در صناعات حسّیّه مثل نقاشی و از این قبیل کمالی پیدا کرد، ولی خط چون نصف علم است هم محتاج به چشم صحیح بی عیب(است) و هم احتیاج خواهد داشت به شنیدن. از این بیان معلوم است که هم خط را شأنی بلند است و هم خوشنویسی را مرتبتی ارجمند، که سبب بقای علوم و آثار آیات الهی است الی یوم القیامه، و این معنی واضح است. 


کتب سماوی و اخبار و احادیث انبیاء قبل از خاتم، این که از میان برفت، عمده سبب، نبودن خطوطشان بوده است در تحت قاعده. و چون علم و صنعت و سایر چیزهای متعلق به دین و دولت از تحت قاعده و قانون خارج باشد پاینده نماند؛ و ماندن قرآن و سایر اخبار و احادیث کتب در دوره اسلامیه، عمده خطوطی است که بعد از اسلام وضع شد که بدان خطوط آن آثار باقی ماند. (جلد 5 ص 104 از کتاب نامه دانشوران)

کاغذ خوشنویسی 

برای نوشتن خط میتوان روی هرنوع کاغذی نوشت بشرط آنکه جوهر روی آن پخش نشود و سطح آن صاف و نرم باشد امروزه کاغذهای گلاسه برای نوشتن مناسبند هر چند که در صورت عدم دسترسی میتوان از طریق مالیدن صابون خشک روی کاغذهای معمولی تاحدودی آنرا برای نوشتن اماده کرد. 

قلم نی

بهترین نوع قلم نی که برای نوشتن مناسب است قلم نی دزفولی است این نوع قلم را از نیزارهای جنوب کشور و در منطقه خوزستان و دزفول بدست میاورند رنگ آن هرچه سرخ تر و متمایل به قهوه ای سوخته باشد مرغوبتر است سلطانعلی مشهدی که از هنرمندان نستعلیق نویس قرن دهم هجری است در رساله خویش از قلم خوب چنین یاد میکند :


که قلم سرخ رنگ می باید 


نه به سختی چو نگ می باید


نه در او پیچ و نه دراو تابی 


ملک خط نیک راست اسبابی


نه سیاه و نه کوته و نه دراز 


یاد گیر ای جوان زروی نیاز


معتدل نه ستبر و نه باریک 


و اندرونش سفید، نی تاریک


گرقلم سخت باشد و گر سست 


دست از این آن بباید شست


به عبارت دیگر میتوان گفت قلم غیر از اینکه باید سرخ متمایل به قهوه ای سوخته باشد ؛ باید در حد امکان گرد و استوانه بوده و دارای پیچ و تاب و

کژی نیز نباشد


ابتدا باید در نظر داشت واحد سنجش اندازه و تناسب حروف و کلمات در خوشنویسی نقطه است که آن عبارتند از اثر زبانه قلم بر روی کاغذ که یک

مربع کامل را تشکیل میدهد هر نقطه خود به شش قسمت مساوی تقسیم میشود که هر بخش یک دانگِ همان نقطه است .


طراحی حروف ؛ با ایجاد قوت و ضعفِ متناسب و نیز اتصالاتِ حروف برای تشکیل کلمه با نسبت های لازم ِ دانگ تحریر میگردد.


لازم به توضیح است که استادانِ قدیم و پیروان آن سبک و شیوه ، نقطه را مربع کامل ترسیم میکردند و مبنا قرار میدادند که پایهء اصلی طراحی

حروف و کلمات بر اساس همان مربع کامل قرار داشت ؛ حال آنکه مرحوم محمد رضا کلهر اندکی از طول کشش قلم (بقدر 6/1) کاهش داد و نقطه

پنج دانگی را مبنا قرار داد که ما نیز به پیروی از سبک وی اینگونه مینویسیم.


در زیر انواع تقسیم بندی سنتی آمده است :


از کوچکترین قلم تا 

ادامه مطلب ...

معرفی چند سایت

سایت های مفید


www.aftab.ir                                  


سایت آفتاب                                                            



                                                            

www.honar.ac.ir                             


فرهنگستان هنر                                             



                                             

www.ershad.gov.ir                           


وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی                                    



                                       

http://iranartists.org                         


خانه هنرمندان ایران                                     


                                   

www.kanoonparvaresh.com                    


کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان                                



                                

http://www.rcccr.org                      


پژوهشکده حفظ و مرمت آثار تاریخی                               

 

............ چند سایت مفید و مرتبط با مباحث هنری

حتما به این سایت ها سرکشی کنید